Profiel


Valentino Rossi, bijnamen: Vale, Rossifumi, The Doctor (Urbino, 16 februari 1979) is een Italiaanse motorcoureur. Hij is een zoon van voormalig motorcoureur Graziano Rossi en Stefania Palma. (Rossi heeft ook nog een stiefbroertje Luca Marini) Valentino Rossi heeft 8 wereldtitels en 98 Grand Prix-overwinningen achter zijn naam en behoort daarmee tot de beste motorcoureurs ooit.

Begin van zijn Cariere


Valentino’s eerste contact met de motorfiets was op 2-jarige leeftijd.
Zijn moeder Stefania vond dit gevaarlijk, waardoor vader Graziano de motorfiets verving door een go-kart. Maar het ging nooit snel genoeg voor de Rossi-familie, dus werd de 60 cc kartmotor vervangen voor een 100 cc nationaal kartmotor voor de toen 5-jarige Valentino.

Ondanks zijn interesse in zijn gitaar en voetballen, was Valentino niet geïnteresseerd in school en studeren. Moeder Stefania wilde het liefst dat Valentino voetballer werd, maar Valentino was meer geïnteresseerd in gravel pits en motorraces. Vader Graziano probeerde een jaar voordat Valentino, toen 9 jaar, legaal aan de go-kart deel mocht nemen, al een juniorkartlicentie te krijgen, maar dit mislukte.

In 1990 won hij met 9 overwinningen het regionale Kart Kampioenschap.


In 1991 ging hij ook op minibikes rijden en won hij 16 races in de regionale minibikewedstrijden. Maar omdat minibikesracen voor de lol watrn, ging hij toch door met karten en werd hij vijfde in het Nationaal Kart Kampioenschap in Parma.

Valentino en Graziano keken allebei of doorstroming in de Italiaanse 100 cc series en de Europese series mogelijk was, waarna hij waarschijnlijk richting de Formule 1 zou gaan. Maar door de hoge kosten voor het karten, werd besloten om toch maar serieus te gaan racen met de minibikes. In de jaren 1992 en 1993 leerde hij de ins en outs van het minibikeracen, wat resulteerde in diverse overwinningen. Valentino werd te groot voor de minibikes, dus werd er gekeken naar een echte wegracer.

Rossi op de Caviga mito 125cc

In 1993 ging Valentino op een Cagiva Mito 125 cc in het Italiaanse Sport-productie Kampioenschap racen. Dit ging gepaard met de nodige valpartijen. In 1994 werd Valentino kampioen in de Italiaanse Sport-productie.In 1994 ging Valentino ook racen op een Aprilia RS 125R in het Italiaans Kampioenschap. In 1995 reed hij met deze motor ook het Italiaans- en Europees Kampioenschap.

In 1996 maakte Valentino zijn debuut in het Wereldkampioenschap wegracen op een Aprilia RS 125R en haalde in Brno zijn eerste poleposition en won uiteindelijk ook nog de race. Hij werd 9e in de eindstand van het Wereldkampioenschap.


In 1997 werd Valentino wereldkampioen in de 125 cc klasse.

In 1998 stapte Valentino over naar de 250 cc klasse werd 2e in het Wereldkampioenschap. In 1999 werd hij op een Aprilia RS 250 Wereldkampioen in de 250 cc klasse. In 2000 stapte Valentino over naar de 500 cc klasse en won op Donington Park zijn 1e race en werd 2e in het Wereldkampioenschap. In 2001 werd Valentino wereldkampioen op een Honda NSR 500 in de 500 cc klasse en was meteen de laatste 500 cc wereldkampioen.

Valentino werd na Phil Read de 2e coureur die alle drie de wereldtitels (125 cc – 250 cc – 500 cc) in de wegracerij gewonnen had. In 2002 werd de 500 cc tweetakt klasse vervangen door de 990 cc viertakt klasse onder de naam MotoGP. Valentino reed in de jaren 2002 en 2003 op een Honda RC211V en werd in beide jaren wereldkampioen in deze klasse.


Voor het seizoen 2004 maakte hij de overstap van Honda naar Yamaha. Voor een jaarsalaris van -naar verluidt- 17 miljoen euro (het seizoen 2002 verdiende hij nog vijf miljoen dollar) stapte hij op een motor waarvan velen dachten dat deze kansloos zou zijn, de Yamaha YZR M1. Rossi deed dit om te laten zien dat de vaardigheden van een coureur belangrijker zijn dan het berijden van de beste motorfiets en omdat hij de sfeer bij het Hondateam niet fijn vond. Hij slaagde er dat jaar inderdaad in om wederom de wereldtitel te bemachtigen hoewel Sete Gibernau en Max Biaggi nog lang bijbleven in de tussenstand.

In 2005 werd hij wederom wereldkampioen in de MotoGP klasse op de Yamaha YZR M1. In 2006 werd hij 2e in het wereldkampioenschap van de MotoGP op de Yamaha YZR M1

In 2007 kwam elk team in de MotoGP klasse met een volledig vernieuwde motorfiets aan de start omdat de cilinderinhoud werd teruggebracht van 990 naar 800cc. Tijdens de TT van Assen in Nederland die werd gehouden op 30 juni 2007, waren de kleuren van de Yamaha eenmalig als promotiestunt voor de nieuwe Fiat 500 in allerlei kleuren gespoten. Rossi kwalificeerde zich op vrijdag 28 juni (mede door de regen) op een matige 11e plaats. Maar na een indrukwekkende opmars tijdens de race versloeg hij z’n grootste concurrent in het kampioenschap, de Australiër Casey Stoner, in een rechtstreeks duel. Drie ronden voor het einde maakt Rossi een beslissende inhaalactie in de GT bocht en daarna won hij de race voor Stoner en regerend wereldkampioen Nicky Hayden. Rossi zei na afloop van de race dat dit een van zijn favoriete races ooit was. – Deze staat vanaf nu in mijn persoonlijke top 5 ooit- Zei de achtvoudig wereldkampioen. Verder was 2007 het slechtste seizoen van Valentino Rossi in de MotoGP. Met als dieptepunt het onnodige pits bezoek in Motegi waardoor Casey Stoner wereldkampioen werd.

2 reacties op Profiel

  1. Marlon Peeters zegt:

    Wrm noemt rossi zichzelf The Doctor? XP

  2. svp46 zegt:

    Hey Marlon!

    Er zijn meerdere theorieen over deze bijnaam dit zijn er 2 (belangrijkste)
    Rossi heeft deze bijnaam gekregen van toen hij met de 500cc reed.
    Hij kreeg deze naam omdat hij zijn tegenstanders kalm maar met precisie versloeg.
    Ook omdat hij kalm en ‘cool’ overkomt.

    In Italie word deze naam nog gegeven waarvoor ze veel respect hebben en zeer belangrijk is.

    Rossi grapt ook soms dat Rossi een veelvoorkomende naam is bij dokters.

    Hopelijk heb ik je hierbij wat kunnen helpen!

    Grtz

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s